torsdag 17. juni 2010

Til Helgelandskysten

11.06.Endelig nettkontakt igjen.Har noen kontakter med Ice-net, må de gjerne sende en hilsen fra oss!! Vi forlot Abelvær med kurs for Rørvik og fant en fin plass i gjestehavna hvor båten skulle ligge i 3 dager. Vi ruslet en tur i "byen" og var bl.annet innom Kystkulturmuseet Norveg tegnet av arkitekt Gudmundur Josefson, et morsomt bygg inspirert av sjø og seil(se bilde). Her fikk vi tildelt høretelefoner med innføring i kystfolkets historie gjennom tidene ettersom vi vandret gjennom museet,bl.a. medførte innføring av motoriserte fartøy stor harme da det ville skremme fisken!
Så inntok vi nykokte reker fra en fiskebåt ved siden av oss, før vi kl.20.30. gikk ombord i den gamle Hurtigruta "Lofoten" med kurs for Trondheim - igjen! Vi fikk en nydelig kveld og fin tur og ankom Trondheim kl.06.00. dagen etter.
Dette lille "tilbakeskrittet" skyldtes at Knuts "gamle" studiekamerat Per Einar skulle ha sin prestevielse til katolsk prest på klosteret på Tautra utenfor Frosta denne dagen. Dette var en spesiell anledning vi gjerne ville delta på. Det var et nydelig sted og en flott seremoni med påfølgende lunsj på en lokal låve på Frosta. På kvelden var det stor feiring på "To tårn", servicesenteret ved Nidarosdomen. Vi benyttet Mari's ledige hybel på Øya til overnatting og deltok på Per Einars første messe i St.Olavs kirken søndag før det bar tilbake til båten med buss og hurtigbåt.
14.06. Sommerværet har definitivt ikke nådd denne kanten av landet ennå, men ikledd "standardutstyret" tøffet vi 7 timer i nordvesten opp til Brønnøysund mens vi hørte 5 CD'er til av Mengele Zoo av Gert Nygårdsahug, anbefales!! Brønnøysund var en urolig havn i dette været og med anløp av Hurtigruta kl.00.30. var en natt her nok.
15.06. Nydelig dag for sykkeltur til Torghatten, en times sykkeltur hver vei i nydelige ommgivelser. Torghatten er et fantastisk naturfenomen der havets krefter har skyllet (errosjon heter det vel)tvers gjennom fjellet gjonnom mange år, selvom sagnet sier at et troll skjøt hullet med en pil for å redde en forfulgt jomfru i nød! Utsikten fra hullet var storveies og rundturen rundt øya likeså.
Vel tilbake forlot vi Brønnøysund med kurs for Ylvingen.("Himmelblå" er første serien Ellen har klart å følge med på siden "Skipper Worse" takket være muligheten for å laste ned på nettet!)Det begynte med en viss nysjerrighet fordi Hilde og Kai Rune's datter Marte var innspillingsleder for Nrk på denne serien, men vi ble fort grepet av seriens intriger og folkelighet. Etter at Nrk med sine 150 medarbeidere hadde forlatt øya, var det relativt stille her. Vi var eneste båten på den nye flytebrygga som ble lagt ut sist helg! og av de første gjestene på Himmelblå-kafeen som hadde innvielse sist helg! Men fiskesuppa var absolutt å anbefale(inklusiv kaffe:). Ellers er det registret 25 fastboende og 40 elger på øya. Vi så 2 av de fastboende! Det var satt opp blå postkasser med bilder på der seriens ulike figurer hadde bodd! Øya er 6km lang,men vi snudde før vi kom dit lille-Jens og Vivian bodde!
16.06. Det var meldt stiv kuling og regn, så vi stakk ganske tidlig og fikk en fin medvindsseilas (sjelden vare så langt)til Tjøtta (ikke å forveksle med Kjøttavika). Det var her Hårek av Tjøtta hadde sin storgård for de som ikke helt husker historieleksa! Kirken ble angivelig bygget der Olav Trygvason døpte Hårek, men helt god ble han nok aldri for han var av de som kjempet mot Olav den Hellige på Stiklestad i 1030. Vi fulgte Bio-Forsk sin Kultursti rundt gården inklusiv 150 gravhauger, en lama og et våtmarksfugleobservatorium med 109 ulike arter. Vi så bl.a. spover, traner og hegre! Ellers var Tjøtta en meget stille plass denne junidagen.
17.06. Mer kuling og regn, men flott seilas til Petter Dass-senteret på Alstadhaug.Her har arkitektkontoret Snøhetta tegnet nytt museum, fint beliggende i en utskåret kløft i fjellet (se bidle). Det viste seg å være Petter Dass-dager og vi fikk omvisning både i kirka og på prestegården. Så gikk turen videre til Sandnessjøen der vi for 22år siden var tilstede på åpningen av Skansen senter som Arch Uno hadde tegnet! Artig å se at det fortsatt er i full drift nærmest uforandret.
18.06. Det var meldt litt lettere vær, så vi syklet frimodig i vei til Breimo der oppstigningen til de to første av de "Syv Søstre" starter. Vi klatret i vei mot Grytfoten 1019 moh til GPS'en viste 450moh, da var tåken, vinden og duskregnet som gjorde fjellet sleipt og glatt, såpass lite tiltalende, at vi fant det uforsvarlig å fortsette. Et lite feiltrinn ville ført oss litt for raskt ned igjen. Vi inntok matpakken gjemt bak en stein og ålet oss pent og helskinnet ned igjen. Vel nede fikk vi bekreftelse fra en av Ellens kollegaer at Sandnessjøværinger begav seg ikke ut på fjelltur i slikt vær (takk for trøsten, Lena!)Da var det bedre med ferske reker fra brygga og jazzkonsert med Bodil Niska på hotellet.