torsdag 10. juni 2010

Trøndelag og litt til

En 10 dagers opphold i bloggskriving skyldes i hovedsak at mannskapet har bedrevet andre aktiviteterer enn sjømannskap en ukes tid. Ved hjelp av gamle Rønnerkontakter og Facebook, fikk Knut hjelp til å skaffe 1 ukes båtplass til Zephyr fra 31.05.-7.6. i kanalhavna midt i Trondheim sentrum. Takk til Fartein!!
Vi ankom Trondheim mandag 31.05. med middag hos Nora og Katrine på Moholt. Hyggelig besøk av Lars, Lillian og Tom i båten på kvelden. Tirsdag hadde Mari 2.og siste eksamen for i år, og Nora og vi fikk gleden av å være med å feire hennes bestått eksamen med en bedre middag på Big Horn:) Onsdag dro Ellen på Nordisk Jordmorkonferanse i København sammen med resten av Faglig Etisk Utvalg i Dnj.Veldig spennende og hyggelig kongress i en sommervarm København! Godt å få av ulltrøya noen dager! Knut benyttet dagene til å hjelpe Nora med flytting og treffe gamle, gode venner før han dro til Oslo for å delta på 35-års jubileum for Rønnerne på Losby gods, et par flotte dager med mye mimring og gamle venner.
Søndagen gav tid til litt hagearbeid og foreldretreff, før vi igjen satte kursen for Trondheim og Zephyr. For selvom alt hadde vært veldig hyggelig, kjente vi at det var båten som var hjemme nå og vi lengtet tilbake der vi slapp.
Mandag 7.6. kom Mari og hennes 2 gode studievenninner, Åse og Malin, ombord og vi dro ut Trondheimsfjorden i frisk motvind og litt sjø til Uthaug, et lite fiskevær nord på Ørlandet, en uke etter at vi forlot Brekstad på andre siden av flystasjonen!! Her hadde vi en nydelig kveld der sola forsvant i havet i en fantastisk fargeprakt. Nå er kveldene/nettene så lyse at det er vanskelig å skjønne at en bør komme seg i seng. Har tatt med øyeskydd fra BA (British Aiways) for å ha sjans til å sove litt.
08.06. Åse og Malin slo til med morgenbad i 12 grader! Tøffinger! Det ble en dag med de fleste ingredienser: seiling, regn, sol og sist, men ikke minst fisking. 5 flotte torsk på 10 minutter!! Fiskestoppen førte til at vi kom til Stokksund akkurat samtidig som nordgående Hurtigrute, et spektakulært syn der den gjør to 90 graders svinger og forsvinner bak en øy! Etter fleres anbefalinger la vi til i Kuringvågen, en flott liten havn som badet i kveldsola da vi kom. Det ble turens første grilling på brygga! (fisken måtte pent vente til neste dag..)og en flott kveld.
09.06. Fint vær, men med tilnærmet nordvestlig kuling, ble det likevel mange lag med klær. Frisk kryss med 2 rev i storseilet i 3 timer til Bessaker hvor det ble diesel til båten og lunsj til mannskapet. Herfra gikk det litt innaskjærs og litt utaskjærs mot øya Villa i havet ut for Namsos. Etter 8 timers tur og like før mål, skjedde det som bare ikke skal skje: vi støtte på Mor Norge i 5 knops fart ( årsak og detaljer kan fås ved nærmere kontakt!). Bortsett fra Mari som fikk en kul bak øret (og skippern som fikk veldig vondt i sjela!) slapp heldigvis båt og mannskap fra det med skrekken. Vel framme på Villa tredde Knut på seg fullt dykkerutstyr og sjekket båten under og ble beroliget. Inni båten var det heller ikke (sjø)vann!!
Etter denne dagen da vi i tillegg hadde mistet 1 par solbriller, 1 dykkemaske og 1 sko (som ble reddet)i sjøen, var det godt å krype i køya ved 1-tida.
10.06.En tidlig start på en vakker dag. Vi kjørte over Folla, nok et fryktet havstykke som lå der pent og rolig da vi passerte, og la til ved Abelvær. Etter en god lunsj, var det tid for å si farvel til ungdommen, litt tomt og rart, for det var veldig hyggelig å ha dem ombord. De tok hurtigbåt til Namsos og buss tilbake til Trondheim. Vi ble liggende i havn og nyte dagen på et vakkert og levende sted der lokalbefolkningen i kveld forbereder fiske-og musikkfestival i helgen - og hele bygda er med!