torsdag 12. august 2010

Hjem til Blommenholm

08.08. Vi startet ut fra Kvitsøy ca.9.30. i duskregn og lite vind, men dette endret seg utover dagen i det sola tittet fram og vinden økte på. Etterhvert red vi kulingen langs Jærens vakre kyst i opptil 11knop og 15 msek, mens vi hørte på lydboka "Italienske sko" av Henning Mankell, nok en gripende bok! Etter 8,5 timer og 60 nautiske mil, la vi til i Sogndalstrand, et gammelt og hyggelig sted mellom Rekefjorden og Jøssingfjorden. Som eneste gjestende båt i havna, fant vi en lun,fin plass og ruslet en kveldstur blant de gamle husene og bryggene. Tilbake i båten ble vi tilskuere til en ung gutt som fikk en sprek 3 kilos laks på stanga! Moro!!

09.08. Nok en lang tur sto for tur,denne gangen rundt Lista og Lindesnes, så vi startet ut fra vår lune havn kl.8.30. Pga nordvestvinden som nå hadde stått på ett døgn, var det allerede en god del sjø, men vi satte fullt storseil og seilte friskt i medvind og sol i flere timer. Da vi nærmet oss Lindesnes, økte vinden og bølgene og da Knut prøvde å få i seg litt lunsj samtidig som han styrte, var ett øyeblikks uoppmerksomhet nok til at båten fikk en brouch (vinden og bølgene gjorde at vi mistet rorfestet)og ble snudd opp mot vinden. Det var helt klart tid for å reve seil! Vi tok også motoren til hjelp. Bølgene var til tider både store og voldsomme og på en surf var vi oppe i 14knop!(marsjfart for motor er 7,5 knop). Vi kom oss rundt Lindesnes og i le innaskjærs en periode før vi måtte krysse Mannefjorden ved Ryvingen fyr utenfor Mandal. Da kom kulingen kastende på oss igjen med 17msek, noe Ellen syntes var langt mer enn hun var komfertabel med denne dagen. Så etter 7,5 timers seiling fikk seilene hvile og vi tøffet inn til Dalskilen hos Åse og Ingar for motor. Der ble vi tatt godt i mot til et nydelig krabbemåltid sammen med Ingars fetter Jan Olav og kona Randi.

10.08.Lettskyet, men varmt og godt, nå var vi kommet til Sørlandet og det kjentes! Lang, god frokost hos Åse og Ingar, pluss en spasertur på svabergene før vi satte kursen nordover. En liten handletur i Høllen, ellers tuslet vi pent innaskjærs med motor og fokk bl.a.gjennom sjarmerende sørlandsidyll som Nye og Gamle Hellesund, og inn i Blindleia sør for Lillesand der vi la til på en av våre kjente, kjære plasser ved Mortensholmen. En god følelse som ble ytterligere forsterket av et kveldsbad med 20,5 grader i vannet! Kvelden ble så avsluttet med et kraftig regnvær som varte mye av natta.

11.08.Vi våknet til en solfylt dag med morgenbad og en lang morgen i sola før vi tuslet videre oppover delvis innaskjærs forbi alle sørlandsbyene. Med både sola og vinden med oss, ble dette en skikkelig drømmedag! Ved 19-tida la vi til ved en av våre gode plasser i Lyngør i le for sønnavinden.

12.08. Nok en nydelig sommermorgen med morgenbad. Dårlig værmelding for fredagen samt lite vind og sjø denne dagen, gjorde at vi satte kursen rett til Verdens Ende på Tjøme på utsiden av Jomfruland og Svenner fyr.En nydelig tur, men noe motvind og sterk motstrøm opptil 1,5knop gjorde at turen tok 8,5 timer. En svært så vakker kveld her ute i havgapet mot Færder fyr, gikk som forventet over til et ekstremt regn- og tordenvær utpå natten.

13.08. Det var fortsatt kuling og regn da vi våknet, en slags siste hilsen fra "Sommerværet 2010" på denne aller siste etappen på vår "Ekspedisjon"!! Men tross Redningsselskapets anmodning på Reiseradioen om å bli i havn, kastet vi loss og satte kursen hjemover. Nordøsten i indre Oslofjord klarer sjelden å grave seg opp til mye sjø og ettersom vi gled inn fjorden, minket vinden og skylaget sprakk opp. Vi fikk faktisk et par timer der vi nøt en fin seilas med vår 104kvad.meter knallgule genaker! Og i vakkert sommervær tøffet vi inn den siste biten og la til kai på brygga kl.18! Og her sto velkomstkomiteen klar:Toril og Jørgen tok i mot oss med nybakte boller og kaffe,utrolig rørende. Så kom Ane og Mari, Hilde og Kai Rune, Ivar og Dag. Veldig hyggelig!

Så pakket vi sammen det aller nødvendigste og reiste hjem til Bakerovnsgrenda med et hav av blandete følelser, alt fra gleden over å komme hjem til alt kjent og kjært hjemme, over at vi og båten er i god behold, takknemlighet over muligheten for å få ta en slik tur og spekket med opplevelser og inntrykk fra møter med folk, natur og kultur i dette vårt vakre land, samtidig som vi også kjenner oss slitne etter å ha vært på "loffen" i 3,5 måned med alt det innebærer, bl.a. om usikkerhet ifht vær og vind og neste havn. Vi kjenner at det nok vil ta litt tid å "lande" og fordøye alle inntrykkene etter en slik tur.
Og minnene og bildene vil vi bære med oss og glede oss over i all framtid:)
Takk for oss til alle som har fulgt med oss på denne reisen.