lørdag 31. juli 2010

Kontrastenes forunderlige verden

25.07. Våknet til en nydelig dag. Hadde fin tur sørover med seiling "av og på" mellom øyene ned til Ulsteinvik der Ane og Andrea ventet oss. Andrea er fra Colombia, en venninne Ane ble kjent med på universitet i Buenos Aires. De var på Norgesturne og skulle være med et par dager på båten. Andrea bor i Bogota som ligger ca.2000 moh og var ikke vant med båtlivet. I tillegg til spekemat,serverte vi krabber som nabobåten på Finnøy hadde tatt i teine dagen før, en ny erfaring for vår utenlandske gjest. Ellers nøt vi en flott kveld, først på Osnesstranda for deretter å se sola gå i havet på Flø, et vakkert syn.
26.07.Vi våknet til regn, dro ut forbi Runde for å se på fuglefjellet. Satte så kursen rundt Stad for denne gangen å erfare at det ble mye mindre vind enn meldt, noe som resulterte i motor hele veien til Silda. Her fikk vi en fin kveld med solnedgang på en ene siden av øya for like etter å se fullmånen komme opp på den andre siden, også et ukjent fenomen for vår gjest fra helt andre breddegrader.
27.07. I dag er Arne 82år og heldigvis har vi solid bakkemannskap på hjemmebane (stor takk til Gunvor)som dro til med et flott bursdagsselskap på Bekkestua.
Fint vær fra morgenen. Vi seilte til Selje kloster og deretter sørover igjen mot Måløy.Forsøk på å dorge makrell på veien gav dessverre ingen resultat, så fiskesentralen på Måløy reddet oss denne gangen med fersk, nydelig breiflabb. På vei inn til Måløy oppdaget Knut en havarert seiler som veivet med armene etter hjelp. Det viste seg at denne enslige stakkaren hadde fått motorhavari og brukt hele natten på å komme rundt Stad med sin lille 20 fots seilbåt. Vi fikk tauet ham trygt inn til nærmeste havn. Rett før Måløy var det vi som fikk motorproblemer igjen. Det viste seg at vi fortsatt slet med dårlig diesel på tanken som gav tette slanger og filter. Knut var heldig og fant Verlo motorverksted med hjelpsomme folk vi kunne kontakte dagen etter. Nok en natt med litt uro for hva vi hadde i vente.
28.07. Ane og Andrea dro med buss tilbake til Ulstienvik kl.7.20. Andrea var svært fornøyd med turen og klar på at hun ville kjøpe seilbåt!!!! Knut fikk låne pumpe hos Verlo og tømte diseltanken helt for 30 liter uren disel for deretter å fylle på med ny, ren disel. En kjedelig, men helt nødvendig jobb for å få en god tur videre.
Vi forlot så Måløy og dro på innsiden av Bremangerlandet forbi Florø til Stavang der vi hadde avtalt å plukke opp Kristin og Nils som kom fra hytta på Jølster. Vi gikk ut og la til på Svanøy, også kalles Sunnfjords perle. Her hadde vi en rolig, fin kveld.
29.07. Vi våknet til en strålende dag og etter en god frokost dro vi på sykkeltur på øya, bl.a. over til Norsk Hjortesenter der vi fikk se flere av de 200 hjortene de har inngjerdet der. Været innbød også til en oppfriskende dukkert i sjøen. En stopp på et 300 år gammelt sjøhus med utstilling av oljemalerier av Bjarne Svanøe fikk vi også med oss. Etter lunsj kjørte vi gjestene tilbake til Stavang etter et døgns sommereventyr. Vi satte kursen mot Bulandet med sine 365 øyer, og Norges vestligste havn. På vei ut møtte vi den kulingen de hadde meldt, men vi ikke hadde sett noe til. Da var det en strek i regningen at verken papirkartet eller kartplotteren hadde fått med seg de nye bruene mellom øyene. Brua vi skulle passere var akkurat 2 meter for lave for oss, noe som resulterte i 1,5 timers ekstra tur rundt Værøy i kulingen. Klokka var blitt 21.30 da vi endelig fikk lagt til kai i 14 msek.Utover natta blåste det opp mot 20 msek og vi kjente naturkreftene røske godt i båten her ute i havgapet.
30.07. Vinden forsatte utover dagen. Etter en lang,rolig morgen, tok vi en såkalt "øyhopping" med syklene. Her var bl.a.statue av Berte og Hansine, to unge jenter som i 1895 reddet 7 havarerte sjømenn fra Sven Foyn's skonnert fra Tønsberg!!
Vinden løyet og vi hadde en fin medvindsseilas til Færøy, en rolig, liten havn litt innover i fjorden.
31.07. Grått og litt regn bleknet da to fra bakeriet på øya banket på kl.10 for å selge ferkse bakevarer og vi lot oss friste! Så satte vi kursen videre sørover i regn og tåke over Sognesjøen til Fedje. Fisketuren på veien varte ca.5 minutter, da hadde Ellen dratt opp de 2 makrellene som trengtes for en middag for to! Fedje er et aktivt fiskevær der det har bodd folk i ca.4000 år og fortsatt bor det ca.600 mennesker her. Her er bl.a. Trafikkstasjon for Vestlandet som driver losvirksomhet til Mongstad og tilholdssted for Kystverket.