torsdag 8. juli 2010

Lofoten

29.06. Nydelig vær. Før avreise over Vestfjorden måtte Knut på med dykkerutstyret og ned på 18 meters dyp for å se etter en motordel som nabobåten hadde mistet over bord, men dessverre ble flaskene tomme for luft uten å finne den savnede delen.
Vi hadde noe så sjeldent som en tilnærmet vindløs tur over Vestfjorden og fisket 3 torsk før vi la til på Skrova, et flott lite fiskevær utenfor Svolvær. Fin klatretur opp på toppen på 291 moh etter middag i nydelig kveldssol og fantastisk utsikt.
30.06. Nok en nydelig dag og vi satte kursen opp Raftsundet mot Trollfjorden, turens nordligste punkt på 68.breddegrad. En fantastisk tur med majestetiske fjell på begge sider og den kvinnelige delen av mannskapene var ikledd bikini for første gang på turen! Etter en bedre lunsj i Trollfjorden satte vi kursen sørover igjen, litt rar opplevelse etter å ha vært på vei nordover i 2 måneder.
Vi så dessverre ingen havørn selvom vi var fortalt at det skulle være 24 av dem her!
La til i Svolvær der vi var heldig å finne en dyp nok plass. Forskjellen på lavvann og høyvann er på 2,5 meter og nabobåten ble liggende på skjeve i 3 timer i påvente av høyvann! Svolvær er Lofotens største og travleste sted både til lands og til "vanns", mange hyggelige spisesteder og koselige overnattingssteder.
01.07. Nora tok hurtigbåten tilbake til Bodø kl.6.30. der hun møtte Astrid, Njål og Håvard som hadde vært på reise i 24 timer med NSB for å overta som mannskap. De 4 tilbragte dagen sammen i Bodø til hurtigbåten returnerte til Svolvær kl.17.15.med de 3 nye matrosene og Nora fløy hjem til Oslo.
Knut og Ellen brukte dagen til å klargjøre båten før de prøvde seg på en grillet hvalbiff på en restaurant på brygga. Den smakte nydelig og var noe ganske annet enn de "skosålene i brun saus" vi fikk servert som barn. Så syklet vi en tur til Kabelvåg i kveldssola der vi fant en idyllisk vik der Knut malte en akvarell mens Ellen nøt kaffen og en bok. Klokka 20.50. tok vi i mot vårt nye mannskap på brygga.
02.07. Vi våknet til sol og nok en fin dag. Dagens første stopp var Kabelvåg der vi tok en tur innom Vågan kirke, også kalt Lofotenkatedralen, bygget for å romme 1200 Lofotenfiskere! Den var nyrestaurert og en flott korskirke. Så gikk turen videre til Henningsvær. Vestfjorden var fortsatt svært rolig og vi benyttet anledningen til å fiske på veien. Vi kom over en seigrunne og dro opp mange småsei og en taretorsk.
Henningsvær var et fantastisk flott sted hvor vi tuslet rundt og nøt stedet før vi inntok en bedre (selvfisket)middag. Kveldskaffen inntok vi i en lun og varm fjellvegg med utsikt over Lofoten, men dessverre, nok en gang forsvant sola ned i en sekk før vi nådde midnatt. På vei tilbake til båten oppdaget Njål og Håvard et revehi og vi fikk alle gleden av å iaktta 5 nysjerrige og nydelige reveunger på kloss hold!!
03.07. Regn fra morgenen bedr meding utover dagen, men fortsatt uten vind. (og Håvard som trodde han skulle på seiltur!) Turen gikk for motor til Nusfjord, et sjarmerende, lite sted med trandamperi, sølvsmie og gamle, flotte rorbuer.
Vi rakk en fin fjelltur i kveldssola før havtåka la seg over havnen.
04.07. Grått fra morgenen. Vi gikk til Reine, nok et flott, gammelt fiskevær der vi fant et nyombygd galleri (den gamle skolen) med utstilling av bl.a.Eva Harr. Ellen kjøpte med seg en sydvest hun fikk bruk for ganske raskt og en bunke nystekte vafler. De ble inntatt seilende på skrå i regn og vind på vei til Verøy!
Våre forventninger til Verøy ble nok ikke helt innfridd. Dette var mer et industristed. Vi fant ingen gjestebrygge, men endte opp på en kommunal "russerbrygge" langt fra "sentrum" (les 2 dagligvarebutikker). Tåka lå tjukk over hele øya og vinden økte på til kuling utover natta.
05.07. I regn og vind la vi over Vestfjorden på vei til Landegode, ca.1 time fra Bodø. Dette ble en frisk og ruskete tur på 6,5 timer og vårt "innleide" mannskap fikk endelig prøvd seg på en ordentlig seilas. Vi red kulingen siste timen inn til Landegode der vi fant en trygg og lun havn og hadde en rolig og fin kveld.
06.07. Gammel sjø fra sør-vest gjorde at turen til Bodø ble relativt urolig med mye rullende sjø og vind oppe i 13 sekundmeter(kuling). Vi klappet til kai i Bodø og våre 3 tapre matroser kunne igjen sette bena på fast grunn før de skulle fly søvover.