søndag 18. juli 2010

Det går opp og det går ned.....






At livet går opp og ned og kan skifte brått, er jo en kjensgjerning, men vi erfarer at når det gjelder båtlivet er skiftningene til tider mer kompimerte og kanskje enda litt kjappere enn ellers. I hvertfall kan det føles sånn når en er litt "hudløs" og sliten.
Opplevelsen fra Igerøya satte seg unektelig i kroppen og det var ikke fritt for at Ellen gjorde mange mer eller mindre vellykkede "ilandhoppinger" de neste nettene.
Mere vind og regn gjorde heller ikke sitt for å sette mot i mannskapet.
13.07.Regn og vind og en motor som ikke ville starte (uvisst av hvilken grunn) var ingen drømmestart på dagen.På 5.forsøk fikk vi start og bestemte oss for å gå videre sørover i håp om i finne en lunere havn. På veien stoppet vi i Brønnøysund for å prøvestarte motoren igjen, greit sted å ligge hvis vi trengte hjelp, men nå var alt ok. I det vi skulle legge fra ble vi stoppet av BA (Brønnøysund Avis) som ønsket et intervju med noen båtturister i regnet!!! og det var ikke så mange å velge mellom...
Vi bakset oss videre til Vennesund (bare navnet lød jo forlokkende)og her fant vi en lun, fredelig havn kun forstyrret av ferga fra Holm (del av Kystriksveien, RV 17). Bortsett fra kaffe og napoleonskake på fergekafeen,var det ikke mye å berette herfra.
14.07. Regn og vind, vi satte kursen rett sørover til Rørvik med motor og seil.
Her fikk Ellen ny Nokia (trygt og godt med det som er kjent)og vi hadde ellers en rolig kveld i båten.
15.07.Fantastisk, i dag våknet vi til skyfri himmel!! og frisk bris. Vi satte kursen mot Sør-Gjeslingan, et gammelt fiskevær sørvest i havet. Stedet ble overtatt av Kystmuseet og Riksantikvaren og var i ferd med å bli fredet. Det var derfor full aktivitet med restaureringsarbeid. Stedet hadde mye spennende historie, men var nå fraflyttet og hadde kun sommergjester. Det gamle landhandleriet var oppe 2 timer pr.dag sommerstid med salg av tørrvarer. Ferga kom 2 ganger pr.uke + i helgen.
Vi var heldige og fikk omvisning i den 200år gamle væreierboligen av "vertinnen" på stedet. Eternittplatene var fjernet og huset var restaurert tilbake til det opprinnelige, veldig koselig. Så kom kvelden med mer kuling og regn.....
16.07. Sommeren prøver seg igjen, skyfri himmel, makstemp.på 27 grader og 16,5 grader i vannet.Fantastisk! Vi lå alene ved flytebrygga og hadde en nydelig dag med maling, lesing, bading(x3) og sooooling!! Om kvelden ble brygga fylt opp av helgeturister, men det var bare hyggelig for vi hadde hatt vår drømmedag og fått "ladet batteriene". En fin solnedgang fikk vi også med oss.
17.07. Nok en flott dag og vær og værmelding gjorde at vi våget å sette kursen rett til Halten, 50 nautiske rett sør i havgapet mot Frøya. Vi hadde flott medvindseilas med soling på dekk underveis! Vinden økte mot kuling på slutten og det var godt å komme inn og finne en fin plass på brygga som nr.3 utenpå andre båter. Her var det "Haltendagan"(noe vi hadde lest om på nettet)med 250 deltakere. Kjempestemning, salg av rømmegrøt,fiskeburgere og bacalao! Om kvelden var det fest og dans på det gamle Tørrfisklageret med levende musikk til langt på natt og folk i alle aldere var med.Vi hadde en veldig hyggelig kveld sammen med folk fra nabobåten.
Da vi la oss kl.1.30.hadde vinden snudd og ryktene sa det var meldt mer vind enn tidligere meldt, noe som dessverre så ut til å stemme.
18.07. Vi våknet ved 5-tida av at vi "gnagde" på båten foran og det var lite hjelp i justeringer av fendere og tau. Vinden økte på og vi bestemte oss for å gå inn til fastlandet i stedet for å gå videre til Frøya. Etter 3 timer med rulling og regn gikk vi inn til Kuringvågen ved Stokksundet, en havn vi hadde prøvd tidligere og visste var lun. Her var det nesten vindstille, men fullt, så vi la oss utenpå som båt nr.3 igjen og fikk et par timers søvn til på øyet.
Utover dagen lysnet det opp og vi tok syklene fatt til Hosnavågen, ca.1 mil å sykle til utsiden av Stokkøya. Her har arkitektkontoret Pir 2 fra Trondheim tegnet en utrolig stilig restuarant som heter Strandbaren, et gjestehus med 15 enheter og en del privat hytter. Vi fikk oss et vindusbord på restauranten, nøt blåskjell, hvitvin og en nydelig solnedgang over en laaang hvit sandstrand og vi trodde for en stakket stund at vi var på en eller annen riviera. Vi syklet hjem og nøt resten av kvelden i cockpiten og tenkte at så kontrastfylt kan en dag i båtlivet fortone seg.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar