lørdag 15. mai 2010

Fra Rogaland til Hordaland

Tirsdag 11.5.våknet vi til nok en nydelig dag der Skudeneshavn lå badet i sol. Vi startet ut med en rolig medvindsseilas på innsiden av Karmøy, men som relativt fort snudde til en litt ivrigere motvind! Det vi har skjønt etterhvert er at solgangsbrisen på denne kanten av landet er fra nordvest noe som for oss betyr midt i fleisen" i flere uker framover:). Vi la til kai ved Maritim hotell i Haugesund ved 16-tida og ringte Marit Bjørnestad, en Knut gikk på Rønningen med for 35år siden. Utrolig hva man kan finne på Facebook! Marit og Arne hadde flyttet i leilighet i Sveasundet for 5 uker siden og tok gjenre i mot besøk. Skjønner godt at de var fornøyd med det.Det var som å være på et skip (som ikke gynget). Nydelig utsikt og båttrafikken rett forbi stuevinduet. Det ble middag, sightseeing i skjærgården med deres båt(som jo lå på brygga nedenfor huset)og hyggelig prat resten av kvelden.
Onsdag 12.5. forøvrig Nora's 21 års dag!!!Hurra:)Vi la kursen rett til havs mot fiskeværet Røvær. En frisk tur med nordvesten midt i mot og 1-2 meter dønninger. Da var det fantastisk å komme inn i det trange, smule farvannet inn mot Sjøleiren (leirskole og ungdomsherberge) på Røvær. Hit gikk det rutebåt til Haugesund og kommunenen hadde et prosjekt gående med å øke folketallet som nå var doblet fra 50 til snart 100! Noen ildsjeler hadde satt opp nytt Kulturhotell her med ulike konserter og arrangementer utover sommeren. Detetter hadde vi en frisk seilas over Sletta til Espevær, nok en perle av et fiskevær ytterst i havgapet. Vi tuslet en tur rundt og tok inn våren med syn og lukt. Her blomstret mengder med Rododendron,påske- og pinselijer, ville Primula og Eføy for å nevne noe. Så satte vi kursen mot Mosterhavn på Bømlo. Vi hadde fått snusen i at Randi (søsteren til Nils)og Kjatan var på hytta si her, så vi fant en fin plass i gjestehavna og ble hentet med bil til hytta. Et fantastsik sted på vestsiden av øya . Der fikk vi servert Vossakorv og komle med alt tilbehør i kveldssola med en utrloig utsikt over fjorden. Vi ble likegodt over.
Torsdag 13.5. og tok kaffen og frokosten i solveggen før de kjørte oss tilbake til brygga med en liten omvisning på Mosterhavn der bl.a. et historisk spill settes opp hver forsommer + et museum om kristningen av Norge. Begge deler var dessverre stengt.
En times båttur til Leirvik på Stord der vi plukket opp Bente og Morten. De hadde hatt åndsnærværelse nok til å se at værmeldingen i helgen var bedre på Vest- enn Østlandet og lurte på om vi ønsket besøk! Fly til Haugesund og buss til Leirvik og vips var de ombord (sååå enkelt er det!)Vi tøffet innover Hardangerfjoden i nydelig vær med lunsj underveis. Ved 15-tida la vi til ved gjestebrygga i Rosendal. Et idyllisk lite sted med snødekte fjell på alle kanter og frukttrær som såvidt hadde begynt å blomstre (litt kaldt for dem også). Vi ruslet en tur til Baroniet(ca.1,5 km å gå) og fant ut at Herborg Kråkevik og Kjetil Bjerkestrand skulle ha konsert kl.19. Riktignok sa de det var utsolgt,men etter middag i båten, prøvde vi oss likevel og fikk rabbatterete billetter bakerst inne på slottet og fikk med oss en flott konsert!
Det ble en vakker kveld med nydelig solnedgang og en temperatur som tillot å sitte ute, riktignok med tilstrekkelig med klær og pledd.
Fredag 14.5. Været ble bedre og bedre og vi hadde en nydelig seilas på Hardangerfjorden i 2-3 knop mens vi fisket (Ellen tok en sei i øyet) og spiste lunsj.
Over Bjørnefjorden ble det friskere og det var godt å kunne legge til kai i Godøysundet ved 17-tida etter en lang, men flott dag på fjorden. Her var det et nedlagt hotell, men det var planer om en gjenopplivning. Vi gikk oss en tur på øya før fisken ble inntatt (liten forrett)samt deilig wok fra Bente.
Lørdag 15.5. Vi våknet til et fantastsik vær kl.7.30 og gled pent ut fra Godøysundet og nøt morgenstunden med en god kopp kaffe. Litt før kl.12. var vi i Vågen i Bergen der båtene allerede hadde begynt å legge seg til for helgen. Vi fant en fin plass som nr.3 utenfor Bryggen. Og vi som trodde 17.mai var den store dagen her. Buekorpsene må jo ha hatt sin store dag i dag. De har masjert og trommet i timesvis nå i flotte kostymer, unge og gamle, de minste ned i 3-årsalderen og Bergenserne stimer til og er henrykt. Dette var en ny verden for en østlending.
Kl.16 satte vi Bente og Morten på toget til Oslo (i konfirmasjon i morgen), mens vi ser fram til et par dager til her i Bergen før turen går videre.